ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض»
سرخط خبرها

لبخند تو خلاصه خوبی هاست

  • کد خبر: ۱۳۱۹۸۰
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
لبخند تو خلاصه خوبی هاست
سعید بیابانکی - شاعر

در میان شاعران پس از انقلاب اسلامی، شاید کمتر شاعری به محبوبیت قیصر امین پور رسیده باشد؛ شاعری که با گذشت پانزده سال از کوچ او هنوز شعرش مخاطب دارد و روزبه روز بر دایره خوانندگان شعرش افزوده شده است.

راز این محبوبیت چیست؟ آیا پرداختن بیش ازحد رسانه‌های دیداری و شنیداری و مطبوعات در این محبوبیت نقش دارد؟ باید گفت رسانه‌ها و مطبوعات در این سال‌ها به بسیاری از شاعران دیگر هم پرداخته اند و با تبلیغات اغراق آمیز و نابرابر به دیگر شاعران کشور، تلاش کرده اند آن‌ها را هم برجسته کنند و به محبوبیت برسانند. پس چرا موفق نبوده اند؟

به قول خواجه:

بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی
مقبول طبع مردم صاحب نظر شود

شعر قیصر امین پور را می‌توان برایند روزگار پس از انقلاب اسلامی دانست؛ دایره و منشوری رنگارنگ از غم ها، شادی ها، شکست ها، پیروزی ها، یأس‌ها و امید‌ها و نگرانی‌ها و زنهار‌ها و نقد‌های مصلحانه اجتماعی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۶ که این شاعر محبوب از میان ما رفت. قیصر در بیشتر قالب‌های شعر فارسی طبع آزمایی کرده است؛ غزل، رباعی، دوبیتی، چارپاره، نیمایی و دیگر قالب ها.

اگر ترانه را هم به عنوان یک قالب به رسمیت بشناسیم، در این قالب هم کافی است به آلبوم نیلوفرانه از ساخته‌های عباس خوشدل و صدای علیرضا افتخاری اشاره کنیم که هنوز هم با گذشت بیش از نزدیک سه دهه از تولید این اثر، شنیدنی و خاطره ساز است.

قالب‌های متنوع و مضامین متکثر آثار قیصر را اگر در هم ضرب کنیم، به عددی می‌رسیم که دایره گسترده مخاطبان شعر قیصر را تشکیل می‌دهد. این را به زبان نرم و درعین حال استوار شعر او و خلاقیت و نوآوری این شاعر مهربان اضافه کنید تا به یکی از راز‌های توفیق قیصر دست پیدا کنید.

ولی این همه ماجرا نیست. پیش‌تر هم جایی نوشته بودم مردم سرزمین ما عادت دارند شعر را با شاعر جمع جبری کنند و نتیجه آن را بپذیرند. دست کم با شاعرانی که در زمانشان نفس کشیده اند و او را دیده اند، چنین رفتاری می‌کنند.

دانشجویان قیصر بار‌ها گفته اند که او تنها استادی بود که به بوفه و سلف دانشجویان می‌آمد و با آن‌ها می‌نشست، چای می‌نوشید و غذا می‌خورد. انگار از جنس خود دانشجویان بود. مرز و حدی اداری برای خود تصویر نکرده بود که من این سوی خط، شما آن سوی خط.

همه این هاست که از قیصر امین پور شاعری محبوب ساخته است؛ شاعری و شعری از جنس مردم. هشتم آبان پانزدهمین سال درگذشت این عزیز سفرکرده است. به روح بلند او درود می‌فرستم و به شعر مهربان او سلام می‌کنم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->